Aluminij

Da boste veseli več
Pokličite nasPošljite povpraševanje

ALI STE VEDELI?

4 tone boksita + 2 toni glinice = 1 tona aluminija
Živimo v dobi aluminija

Zaradi dobrih lastnosti aluminija se njegova uporaba na leto poveča za pet odstotkov, kar je največ med vsemi kovinami. Možnosti ponovne uporabe in recikliranja aluminija so odlične, saj ga lahko z relativno majhnimi izgubami pretaljujemo in znova uporabimo. To uvršča aluminij med okolju prijaznejše zlitine.

Letno se v svetu proizvede okoli 48 milijonov ton primarnega aluminija in po ocenah predela okoli 20 milijonov ton sekundarnega aluminija.

Prednosti
  • Nizka specifična teža, zaradi česar lahko v transportni industriji dosežemo varčevanje z gorivom zaradi nižje teže vozil, plovil, letal …
  • Odpornost na atmosferske vplive (ker izdelki iz aluminija ne rjavijo, kar zmanjšuje stroške obnove).
  • Odlična električna prevodnost (aluminij in njegove zlitine predstavljajo edini uporaben material za prenos električne energije visokih napetosti).
  • Specifične mehanske lastnosti omogočajo relativno dobro sposobnost oblikovanja in preoblikovanja.
  • Neoporečen material z zdravstvenega vidika.
  • Možnost ponovne uporabe z recikliranjem.
  • Dolga življenjska doba.
Pridobivanje
  1. Kamnino najprej preiščejo geologi, ki določijo, koliko boksita vsebuje.
  2. Ležišča boksita so navadno tik pod površino, zato je izkopavanje enostavno.
  3. Ruda iz rudnika potuje v obrat za predelavo, kjer iz nje odstranijo nečistoče. Tako dobimo aluminijev oksid ali glinico.
  4. Glinica nato potuje v obrate za elektrolizo.
  5. Elektroliza poteka v velikih jeklenih kadeh. Vsaka kad je obložena z grafitom, ki obenem deluje kot katoda. Anode pa predstavljajo veliki grafitni bloki, ki visijo v sredini kadi. Za elektrolizo se uporablja glinica, raztopljena v staljenem kriolitu (kriolit je aluminijeva spojina, ki močno zniža tališče). Ko skozi napravo steče električni tok, se kisik iz aluminijevega oksida zbira na ogljikovi anodi in tvori ogljikov dioksid, nastajajoča kovina pa je težja in se zbira na dnu posode. Iz štirih ton boksita dobimo dve toni aluminijevega oksida, iz tega pa eno tono aluminija. Po elektrolizi aluminij še očistijo na približno 99,9 odstotka čistoče.
  6. Kovino nato predelajo v oblike, primerne za potrebe druge industrije.
Zanimivosti
  • 4 tone boksitove rude – > 2 toni glinice – > 1 tona aluminija.
  • En kilogram aluminija, porabljenega za izgradnjo povprečno velikega tovornjaka, prihrani 28 kilogramov izpusta ogljikovega dioksida v okolje.
  • En kilogram aluminija, porabljenega za izgradnjo mestnega avtobusa, v povprečju prihrani 40-45 kilogramov izpusta ogljikovega dioksida.
  • Izdelki iz aluminija so lahki za popravilo.
  • Avtomobil Opel Vectra je zgrajen iz 180 kilogramov aluminija.
  • Avtomobil Audi A8 pa vsebuje 231 kilogramov aluminija.
Shranjevanje
  • Aluminijevih izdelkov in polizdelkov zloženih drug ob/na drugega ne shranjujemo na odprtem, saj v kolikor jih zmoči dež ali “dobi” vlaga, pričnejo (v kolikor se jih takoj ne da narazen in se jih obriše) oksidirati;
  • V kolikor vas je med transportom ujel dež, profile “doma” razložite, ločite in obrišite;
  • Bodite pazljivi na nihanje temperatur, saj zaradi velikih sprememb le-teh, lahko pride do vlage, katera se nabere med profile in kasneje pripelje do oksidacije. Zato svetujemo, da profili med seboj niso v stiku!;
  • Zgoraj naštete težave se pojavijo le, v kolikor so le-ti zloženi (so v stiku drug z drugim) in nastane vmesni prostor, kjer se nabere vode in ob osušitvi pusti sledi;
  • Profili ločeni (da niso v stiku drug z drugim) so lahko izpostavljeni vremenskim vplivom.